K poskytování služeb a správné funkčnosti tyto webové stránky používají soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informací
Souhlasím

logo

deti-new-150

Bakaláři - škola Horská
Bakaláři - škola Lesní
Základní škola a mateřská škola, Vrchlabí, Horská 256
E-mail: reditel@zshorskavrchlabi.cz Tel.: 739 414 412, 499 421 672, 499 422 001

Činnostní vyučování v přírodě

25.07.2019

Tvořivé učení v přírodě přírodou v Hartě

            Může žáky bavit učení? Může jim přinášet radost a podněcovat je k aktivitě? Je možné zapojit do aktivní práce jak děti nadané, tak i děti se speciálními potřebami učení? Z vlastní zkušenosti již můžeme potvrdit, že to možné je. A to právě díky činnostnímu vyučování v přírodě, které jsme si v naší škole vyzkoušeli sami na sobě.

            Páteční podzimní počasí přímo lákalo ven, tak proč nevyužít krásné okolí naší školy k učení v přírodě? Vždyť je vědecky dokázáno, že co se naučíme skrze zážitky venku, se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou také výrazně zlepšuje pozornost a soustředění. Žák není v přírodě pouhým pasivním příjemcem informací, ale průběžně projevuje vlastní iniciativu – pracuje, přemýšlí, hovoří a tvoří.

            V tento den po první vyučovací hodině vyrazili žáci všech tříd společně se svými učitelkami do okolních luk a lesů. Každá třída plnila předem připravené úkoly (připravené pracovní listy, samostatná i skupinová práce), s využitím tvůrčí fantazie, přírodních podmínek a možností tohoto prostředí.

            Mladší žáci spojili vyučování se stavbou prostorových objektů z přírodních materiálů, žáci 4. a 5. ročníku si v praxi vyzkoušeli hledání osy souměrnosti v přírodninách. Úkol to nebyl jednoduchý – najít přírodniny, tvary, předměty a určit u nich, zda jsou osově souměrné nebo ne, není jen tak. K tomu žákům dopomohla jednoduchá pomůcka vyrobená přímo na místě z přírodnin – klacíky, větvičky a donesený karton. Poté už bylo jednoduché určit co je a není osově souměrné.

            Další úkoly byly spojené s orientací v terénu nejen s pomocí kompasu ale i bez něho – včelí úly, mraveniště, lišejníky, apod. Podzimní listí také přímo vybízelo k přiřazování k jednotlivým stromům a k jejich určování, zabarvení pak k vytvoření barevné škály typické pro podzimní období. A že není modrá barva typickou podzimní? Tak to už víme nyní všichni.

            Učení venku bylo názorné, třírozměrné, pestré. Přineslo mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení. Získané informace a poznatky jsme si následně ve třídách utřídili a využili i v dalších hodinách.

 

            Učení touto formou bavilo všechny, a proto si jej v podobné formě rádi zopakujeme i v příštím školním roce.

                                       

                                                

 

 

 

Obsah toho webu nesmí být v žádném případě bez písemného souhlasu dále publikován.
© Všechna práva vyhrazena. · www.zshorskavrchlabi.cz · ŠVP · Ochrana osobních údajů - GDPR · Vytvořila firma IT Partner

patickaGreen

deti-new-150

deti-new-150